ZAANSTAD – Per 1 januari 2026 gaan zo’n 36 gemeenten een Zero-emissiezone invoeren. Niet onwaarschijnlijk is dat de gemeente Zaanstad hieraan gaat meewerken. Dat althans is de verwachting van Democratisch Zaanstad. De raadsfractie wijst erop dat in onze stad heel veel bestelbusjes worden geparkeerd, omdat op de verschillende bedrijfsterreinen er geen plek voor is. Een algemeen beeld in veel steden. Per 1 januari 2026 moet het wagenpark worden vernieuwd om aan die Zero-emissie te kunnen voldoen. In feite betekent het dat straks alleen nog elektrische busjes worden ingezet. Dat leidt tot allerlei vraagstukken waaraan gemeenten waarschijnlijk niet hebben gedacht, schrijft raadslid Jos Kerkhoven van DZ.
Omdat er te weinig parkeerruimte is voor bedrijfsauto’s bij de bedrijven zelf, nemen werknemers ze mee naar huis. De parkeerdruk in de Zaanse straten is al fors toegenomen. Democratisch Zaanstad verwacht dat het nog erger zal worden, omdat de busjes vanaf 2028 bij de werknemer thuis aan de laadpaal gehangen. “Dat betekent straten vol laadpalen en bedrijfsbusjes die niet meer om de hoek kunnen worden geplaatst. Ze moeten immers voor de deur worden opgeladen”, schrijft Kerkhoven. Een direct gevolg is dat andere bewoners langer moeten zoeken naar parkeerplekken in de buurt. Dat niet alleen. Ook zal het stroomnet in allerlei wijken zwaar worden belast.
Democratisch Zaanstad wil graag van het college horen of de elektriciteitsnetwerken per 1 januari 2028 voldoende zijn verzwaard zodat iedereen één of meerdere auto’s kan opladen, inclusief de (zwaarder uitgevoerde) bedrijfsbusjes. Een oplossing voor de parkeerdruk in de wijken zou kunnen zijn dat bij bedrijfsterreinen parkeerterreinen worden aangelegd waar bedrijfsbusjes (bewaakt) de accu’s kunnen opladen. “Of worden er in plaats van woningen parkeerterreinen voor het opladen van bedrijfswagens aangelegd?”
Kerkhoven wil sowieso weten of er verder is gedacht dan alleen de diesels te verbieden in de stad.
Korte termijn
Hoe zit het eigenlijk met de MKB-vriendelijkheid van de gemeente Zaanstad, vraagt Kerkhoven zich af. Hij komt hiermee, omdat volgens hem het invoeren van een zero-emissiezone per 1 januari 2026 wel een zeer korte termijn is. Democratisch Zaanstad verwacht dat veel bedrijven stevige effecten zullen ondervinden. De invoering leidt namelijk tot verplichte investeringen in het eigen wagenpark teneinde de bedrijfsvoering te kunnen voortzetten. Bovendien zijn de ondernemingen ook afhankelijk van leveranciers. “Van ondernemingen worden (te) grote investeringen gevraagd”, stelt Jos Kerkhoven.
Daarom wil hij weten of het college voldoende heeft nagedacht om bedrijven tegemoet te komen en een ondernemersvriendelijke gemeente te zijn. Verder is hij benieuwd of Zaanstad het voornemen heeft om, in lijn met de Kamermotie van Van Haga (6 juli 2023), ondernemers de mogelijkheid te geven om ontheffing aan te vragen voor de zero-emissiezone als ze door een zwaarwegende reden hebben niet kunnen over stappen op emissieloos vervoer.
CDA-fractie
De fractie van het CDA in de gemeenteraad van Zaanstad kwam vanmiddag eveneens met vragen over dit onderwerp. De CDA-fractie is ook geïnteresseerd de inzet van waterstof als brandstof voor het wagenpark en wil van het college weten wanneer men verwacht dat waterstof een serieus alternatief is. De fractie wijst er ook op dat het energienetwerk al propvol zit. Daardoor is het aansluiten van nieuwe ondernemingen op het energienetwerk al een flink probleem. Laat staan dat straks in wijken de vraag naar laadpalen zal exploderen.
Reageer