ZAANSTAD – EBS heeft fikse problemen met het laden van de bussen in Purmerend en Zaandam. Doordat veel bussen ’s nachts niet goed geladen worden, zijn er overdag te weinig bussen voor het uitvoeren van de dienstregeling. Dat verklaart waarom er zoveel ritten uitvallen en waardoor vertragingen ontstaan. Vooral in Zaandam is het probleem extra groot, schrijft Kaj Mook (Concessiemanager Zaanstreek-Waterland) in een brief aan chauffeurs (in bezit van onze redactie).
Geen stroom
Het probleem in Zaandam is extra groot omdat in de periode november tot en met maart er overdag geen stroom aanwezig is op het elektriciteitsnet. Uitsluitend in de nacht wordt er geladen. Overdag zijn de bussen aangewezen op stroom uit de batterijen schrijft Mook. Volgens de concessiemanager is dat normaal gesproken geen probleem. Kennelijk is er nu wel een probleem, want de laders blijken namelijk niet goed te werken. Mook stelt dat het “…een uitdaging [is] om bij te sturen.”
Voor EBS is dit de zoveelste tegenslag dit jaar. “Nu hebben we voldoende bussen en genoeg collega’s – krijgen we dit. Ik baal hier zelf ook enorm van”, schrijft Mook. De EBS-chauffeurs doen er alles aan om de dienstverlening te redden en om de problemen beperkt te houden. Maar voorlopig lijkt het er niet op dat de dienstregeling probleemloos gaat draaien.
Oplossingen en maatregelen
Uit de brief van Kaj Mook blijkt verder dat de leverancier Siemens in samenwerking met EBS experts bezig is om de problemen op te lossen. Erg vlot lijkt dat niet te gaan want “…Helaas is de oorzaak nog niet achterhaald en is er dus nog geen oplossing”. Dat kan zelfs nog wel meerdere weken duren.
Daarom heeft EBS een scala aan maatregelen getroffen. Zo worden in Zaandam extra bussen ingezet (o.a. diesels). Dan kunnen die als reserve dienen mochten niet goed geladen elektrische bussen uitvallen. Om de laadprocessen overdag en ’s nachts bij te sturen worden extra reservechauffeurs en MER-diensten in gezet. Daarnaast worden extra reservechauffeurs overdag ingezet om bussen tussen Zaandam en Purmerend uit te wisselen. Bussen met een lege batterij worden naar Purmerend gebracht daar overdag opgeladen en volle bussen worden naar Zaandam gebracht. Tenslotte worden zowel in Zaandam als Purmerend tijdelijk extra laadmogelijkheden neergezet, worden de laadprocessen beter bewaakt en hoopt EBS dat Siemens tegelijkertijd al verbeteringen kan doorvoeren, aldus Kaj Mook.
Bron: Brief van Kaj Mook in bezit van onze redactie. Fotobron: VDL Group