OOSTZAAN – B&W van Oostzaan hebben besloten om de lopende bezwaren en beroepszaken tegen bestuurlijke boetes die zijn gegeven op het tegen gaan van sluipverkeer gegrond te verklaren. Het inrijverbod tijdens de spits blijft bestaan. Daarover ging de rechtszaak niet stelt het college. De uitspraak betreft de manier waarop de boetes juridisch worden geïnd. De handhaving heeft het college direct volgend na de uitspraak op 27 juni 2024 opgeschort.
Oostzaan heeft in 2023 de manier waarop boetes worden geïnd aangepast, omdat het college het onrechtvaardig vond dat er niet lokaal gehandhaafd kan worden op een lokaal ingesteld verbod. Die mening heeft het college nog altijd. Boetes moesten altijd betaald worden via het CJIB. Oostzaan wilde dat lokaal regelen. De boetes vallen lokaal lager uit dan via het CJIB. De opbrengst komt ten goede van de gemeente in haar inwoners. Het is bovendien makkelijker om met de gemeente in contact te komen over een boete, of om daar bezwaar tegen te maken, dan wanneer dat via het openbaar ministerie moet, stelt het college.
Streep door constructie
Er zijn geen gemeenten in ons land die boetes langs de juridische weg uitvoeren die in Oostzaan was gekozen (overigens na overleg met politie en justitie). Oostzaan had een juridisch risico ingeschat van de gekozen werkwijze. De rechter heeft een streep door de constructie gezet en dat vindt het college jammer. Oostzaan vindt dat het nog steeds lokaal geregeld moet kunnen worden. Volgens het college zijn er meer gemeenten met deze wens. Daarvoor is echter een wetswijziging nodig. De gemeente Oostzaan aandacht blijven vragen voor de wens van de gemeente.
Opleggen boete weer naar OM
Zoals gezegd blijft het inrijverbod op De Haal en de Kerkstraat bestaan. Hiermee wil de gemeente het sluipverkeer en de overlast die dat veroorzaakt beperken. Er is nu overleg met het Openbaar Ministerie om het opleggen van boetes aan hen over te dragen. De boete is dan 120 euro (exclusief administratiekosten). Ontheffingen blijven gewoon van kracht.
Reageer