Minister bezorgd over verkeersplannen hoofdstad

Minister bezorgd over verkeersplannen hoofdstad

AMSTERDAM – Mark Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat, maakt zich zorgen over de verkeersplannen van Amsterdam. De hoofdstad wil de verkeersstroom door de binnenstad verminderen door autoroutes die dwars door de stad gaan te schrappen. Daartoe moet uiteindelijk autoverkeer plaatsmaken voor openbaar vervoer. Auto’s die van de ene naar het andere stadsdeel moeten, worden omgeleid via de A10

De ANWB liet eerder weten dat door plannen de Ring A10 zwaarder belast wordt. Mogelijk loopt het verkeer op de A10 vast. Uit de reactie van Harbers op kamervragen blijkt dat de minister zich ook zorgen maakt over de effecten van de plannen op de doorstroming op de A10. Hij wil dat Amsterdam voorkomt dat de plannen leiden tot een verminderde doorstroming op de snelweg.

Amsterdam verwacht juist minder drukte op A10

De minister stelt dat Amsterdam zelf verantwoordelijk is voor het lokale mobiliteitsbeleid. Echter de gemeente Amsterdam zit met de metropoolgemeenten in de Vervoerregio Amsterdam. De verkeersplannen van de hoofdstad kunnen dus consequenties hebben voor de mobiliteit in de andere gemeenten, zoals Zaanstad. Volgens minister Harbers zijn de plannen nog niet uitgewerkt. De effecten op de doorstroming zijn nog helemaal niet bekend. Volgens de Amsterdamse wethouder Melanie van der Horst blijkt uit “…berekeningen dat de drukte op de A10 door alle maatregelen minder wordt.” Ze stelt verder dat als de hoofdstad geen actie onderneemt het autoverkeer zal toenemen. De wethouder verwacht dat mensen voor andere vormen van vervoer gaan kiezen.

Proef met afsluiting Weesperstraat

Ministerie, Rijkswaterstaat en Amsterdam overleggen over de verkeersplannen van de gemeente. Amsterdam wil de plannen gefaseerd invoeren. Vanaf 12 juni wordt al gestart met een proef om het autoverkeer voor zes weken af te sluiten op de Weesperstraat. Dat gebeurt met behulp van een slagboom ter hoogte van de Nieuwe Keizersgracht. Tussen 23.00 en 6.00 uur mogen er wel auto’s rijden. Amsterdam wil het effect op de verkeersstromen, luchtkwaliteit en leefbaarheid met deze proef onderzoeken.

Reageer

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *