UPDATE (13.30 uur) – De pinstoring die vandaag ons land teisterde is opgelost. Klanten van ING, ABNAMRO en Rabobank werden er door getroffen. Volgens Betaalvereniging Nederland werd de storing veroorzaakt door het uitvallen van een interne netwerkverbinding bij één van de transactieverwerkers.
LANDELIJK – Een landelijke pinstoring zorgt momenteel voor problemen met betalen in winkels. Ongeveer twintig minuten geleden begonnen we meldingen te ontvangen over een grote pinstoring in Nederland. Hierdoor is het op dit moment niet mogelijk om bijvoorbeeld boodschappen af te rekenen. Ook betalen in de bus of bij de NS kan problematisch zijn.
Inmiddels stromen er vanuit het hele land tienduizenden meldingen binnen over deze pinstoring. We hebben gesproken met Jollijn, die zich bevond bij de Dekamarkt op de Prinsenstraat in Zaandam. Ze wilde haar aankopen afrekenen, maar dat bleek niet mogelijk. Ze staat nu voor het vervelende dilemma dat ze haar boodschappen niet kan betalen en op een later tijdstip moet terugkomen. Helaas zal dat vandaag niet meer lukken.
Tegenwoordig streven bedrijven en overheidsinstanties naar digitale betalingen, waardoor contant geld langzaam uit het straatbeeld verdwijnt. Deze situatie toont aan hoe afhankelijk we zijn geworden van het internet. Een kleine verstoring in het internet kan direct grote gevolgen hebben voor ons dagelijks leven. Het is opvallend hoe snel we in Nederland bijna niets meer kunnen doen als er iets met het internet gebeurt. Op dit moment is nog niet bekend hoelang deze storing zal aanhouden.
Reageer