ZAANDAM – Klanten van Albert Heijn to go aan de Provinciale Weg zien vanaf vandaag twee prijzen als ze een kop koffie afrekenen: de prijs die ze gewoonlijk betalen en de ’true price’. De laatste prijs is een optelsom van allerlei sociale- en milieukosten. Daarbij kan je denken aan schadelijke CO2-uitstoot, schaarswaterverbruik, grondstoffengebruik en arbeidsomstandigheden. Voor de berekening wordt de True Price-methode gehanteerd om de echte prijs van producten en diensten te bepalen. De methode is wetenschappelijk onderbouwd en wordt breed ondersteund.
Er is ook een true price te zien voor (haver)melk. De gedachte hierbij is dat cappuccino met melk minder duurzaam is dan een variant met havermelk. Cappuccino met koeienmelk heeft daardoor een hogere true price. Met het experiment wil Albert Heijn inzichtelijk maken waar verborgen kosten zitten, maar ook om te stimuleren dat klanten duurzamer gaan inkopen en om te leren wat klanten van een true price vinden.
“Vanuit onze missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen’ willen we onze klanten helpen gemakkelijk gezonde en duurzame keuzes te maken. We doen dat door ze goed te informeren en hen de mogelijkheid geven duurzamere keuzes te maken. True price is een van de manieren waarop dit kan”, zegt Marit van Egmond (CEO Albert Heijn).
Michel Scholte, directeur van True Price is blij dat Albert Heijn true pricing uitdraagt: “Naast wat Albert Heijn samen met klanten, leveranciers en partners al doet, kan true pricing nog gerichter leiden tot verduurzamen van ketens. Zodat de rekening niet wordt doorgeschoven naar de meest kwetsbare of toekomstige generaties.”
Niet alleen in Zaandam, maar ook in Albert Heijn to go’s in Groningen en Wageningen is vandaag met het experiment gestart.
Meer informatie
Meer informatie over true pricing bij AH: https://www.ah.nl/over-ah/duurzaamheid/true-price en meer informatie over de organisatie True Price: https://trueprice.org/
Reageer