ZAANDAM – De vakbonden FNV en CNV hebben een hoger loonbod voor het distributiepersoneel afgewezen. De directie van Albert Heijn kwam maandagavond voor de Albert Heijn Logistiek cao met een loonbod dat voorziet in een directe loonsverhoging van 10% per 22 mei aanstaande. Bovendien behouden de huidige collega’s wat ze hebben: de huidige toeslagmatrix blijft van toepassing, schrijft de directie van Albert Heijn.
De vakbonden gaan niet in op het aanbod. De FNV stelt dat Albert Heijn onjuiste informatie naar de media zendt en dat ze eerst met de leden in overleg wil. Albert Heijn zegt over de weigering ‘enorm verbaasd te zijn’. “Onze collega’s, inclusief uitzendkrachten, moeten nu nog langer wachten op de loonsverhoging die wij zo snel mogelijk in willen laten gaan”, aldus Albert Heijn.
Nog veel ruimte tussen eisen vakbonden en loonbod AH
De bonden wilden dat de salarissen structureel omhoog gaan met 14.3%, plus € 100 bruto per maand. Verder eisten de bonden dat de salarissen meestijgen met de prijsontwikkeling in de winkels. Nieuw personeel krijgt andere, vaak lagere, bedragen voor werken op zondag. Parttimers die van rooster veranderen krijgen ook minder. Albert Heijn wilden aanvankelijk niet verder vaan dan 6% salaris erbij in april 2023 en nog eens 2% in januari 2024.
Het loonbod dat AH gisteravond heeft gedaan is dus wel hoger, maar ligt nog erg ver af van de looneisen die de vakbonden in het CAO-overleg hebben neergelegd. Zo laat de FNV weten dat nieuwe medewerkers veel minder zouden gaan verdienen in het weekeinde. Zij profiteren dus niet van het nieuwe voorstel van AH en dat is voor de FNV niet acceptabel. Nu krijgen werknemers dubbel betaald op zondag. Nieuwe medewerkers krijgen dat echter niet en dat wil AH nog niet aanpassen. De CNV zegt hierover tegen de NOS: “Toekomstige generaties krijgen op die manier de rekening van de voorgestelde loonsverhoging.”
Lege schappen
Intussen raken door de stakingen bij de distributiecentra de schappen leeg in de AH-winkels. Als de stakingen doorgaan en uitbreidt, kan er in Nederland uiteindelijk wel een flink probleem ontstaan. AH heeft een marktaandeel van 36% in de supermarktbranche. Als dat allemaal plat gaat, hebben we in Nederland keihard een probleem. Dat zegt Paul Moers, retaildeskundige, vandaag op de website van De Telegraaf. Hij wijst op het groeiend aantal stakers. In elk distributiecentrum is wel wat aan de hand. Het winkelend publiek wijkt nu vooral uit naar andere supermarkten. Paul Moers: “Die andere supermarkten kunnen dit helemaal niet opvangen. Ze hebben de capaciteit en de mogelijkheden helemaal niet. Dus het is van belang dat Albert Heijn zo snel mogelijk met de stakers in gesprek gaat.” Volgens Moers zal de grootgrutter er alles aan doen om te voorkomen dat de staking uit de hand gaat lopen. “Ik vermoed dat ze er uiteindelijk wel uit gaan komen”.
Reageer